Konferencija o uticaju novih tehnologija, a posebno veštačke inteligencije na obrazovanje „Svet ispred nas“, okupila je 6. decembra u Palati Srbija više od 600 učesnika: nastavnike i nastavnice, predstavnike akademske zajednice i stručnjake iz oblasti obrazovanja, nauke i tehnologije. Događaj su organizovali Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i Fondacija Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije i Ministarstva prosvete. Kroz različite celine, konferencija se bavila i pitanjima kako da odgovorno i kritički koristimo veštačku inteligenciju u obrazovanju, kako ova i druge nove tehnologije, poput gejminga, mogu da budu podrška nastavi, kao i kako veštačka inteligencija utiče na inkluziju u obrazovanju. Na pratećoj izložbi „STE(A)M u obrazovanju” institucije, organizacije civilnog društva, nastavnici i učenički timovi predstavili su inicijative koje su primeri dobre prakse upotrebe novih tehnologija i STEAM disciplina u obrazovanju. Posetioci su imali prilike da se upoznaju sa robotima, algoritmima u fizičkom svetu, potom kako od košpica šljiva nastaju briketi i kakve to veze ima sa lego robotom, ali i projektima koje su osnovci radili uz pomoć mikrobit uređaja. Za one sa pikantnim ukusom gimnazijalci su predstavili šta sve može da se dobije od čili paprika i u kakvoj je to vezi sa STEM-om. I za kraj, posetioci su imali prilike da saznaju i nešto više o karijeri u industriji video-igara i uopšte kreativnim tehnologijama, koja su to nova zanimanja koja ova industrija stvara i zašto je ovo jedna od grana koja se najbrže razvija.
Konferencija „Svet ispred nas“ organizovana je u okviru inicijative „Izgradnja ključnih računarskih kompetecija – ka radnoj snazi budućnosti“, koju sprovodi UNDP u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, i uz podršku Vlade Republike Srbije.
Konferenciju su prisustvovale direktorka škole Dojna Stodić, nastavnica hemije Jelena Čolić i nastavnica srpskog jezika i književnosti Danijela Brđović.
STEAM izazov ima cilj da podrži i nagradi najbolje ideje srednjoškolaca iz Srbije za rešavanje lokalnih problema uz primenu STE(A)M disciplina, digitalnih tehnologija i podataka. Izazov se realizuje u okviru projekta “Izgradnja ključnih računarskih kompetencija - ka radnoj snazi budućnosti”, koji sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije. Planirano je da izazov bude sproveden u okviru dva takmičarska kruga. Prijave su bile otvorene od 2. oktobra do 3. novembra. Nakon isteka roka za prijavu, komisija treba odabrati 10 najboljih ideja koje će dobiti ciljanu mentorsku podršku za realizaciju ideja u finalno rešenje. Podržani timovi prolaze u finale gde će imati priliku da predstave svoja rešenja. Školski timovi koje komisija odabere, u skladu sa kriterijumima javnog poziva, dobiće šestonedeljnu podršku za razradu projektnih ideja u finalna rešenja. Finalisti će svoja rešenja predstavljati uživo pred komisijom u drugoj polovini februara 2024. godine kroz kratke prezentacije (pitch), nakon čega će komisija odabrati tri pobednika. Među odabranim timovima u okviru STEAM Izazova, koji su izabrani za dalju podršku i koji su se našli u finalu, našao se i tim Gimnazije u Vrnjačkoj Banji “Zemljišni dijagnostičari”. Članovi tima (5 učenika: Miljana Žerađanin, Lena Poljaković, Miljana Lazarević, Marko Nikolau, Matija Topalović) su učenici II-3 odeljenja, a nastavnica (mentorka) hemije je Jelena Čolić. Učesnici Konferencije o uticaju novih tehnologija, a posebno veštačke inteligencije na obrazovanje „Svet ispred nas“ su imali prilike da od Miljane Žerađanin i Marka Nikolaua, članova gimnazijskog tima, čuju prve i prave informacije o projektu jer je isti, zajedno sa ostalim izabranim projektima, predstavljen tokom trajanja konferencije.
Našu Gimnaziju su 5. decembra posetili predstavnici Trsteničke gimnazije.
U prijatnom razgovoru, ova saradnja između predstavnika dveju škola je protekla u kolegijalnoj i prijateljskoj atmosferi sa akcentom na novoj zgradi Vrnjačke gimnazije i učionici bedućnosti, Mejkers labu.
U svečanoj Sali Gimnazije u vrnjačkoj Banji, realizovane su 2. i 3. radionica Školskog časa kulture govora “Progovori da vidim ko si” 4. i 5. decembra. Radionici su prisustvovali zainteresovani učenici I i II razreda naše škole, kao i učenici VII i VIII razreda OŠ “Popinski borci”, a realizatori su bili osnivači i članovi udruženja “Izražajnost” Milan Bosiljčić, glumac i Slobodan Roksandić, diplomirani kominikolog. Kada progovorimo mnogo toga otkrivamo o sebi. U zavisnosti od boje glasa, upotrebe reči, brzine govora i govora tela ljudi stiču određeno mišljenje o nama, odlučuju da li smo im zanimljivi i da li žele da nas prate. Svi uspešni govornici odišu samopouzdanjem, elokvencijom i uverljivošću. Da biste postali dobri govornici, nije dovoljno da čitate o tome kako se stiču govorne veštine. Potrebni su rad, učenje i vežba, što je na radionicama i praktično prikazano. Ovoga puta su učenici imali i malu vrstu pomoći, priručnik “Progovori da vidim ko si” zamišljen da kroz interaktivni sadržaj, sa puno blistavih primera i najznačajnijih govornika današnjice, pruži priliku da se prepoznaju modeli dobrog izražavanja i primene u govoru. Kniga sadrži više od 20 lekcija u kojima se može saznati sve o: razgovetnosti (artikulaciji), upotrebi glasa, glasnoći, ispravnom kosto-abdominalnom disanju, govornoj interpunkciji, suočavanju sa tremom. Lekcije objedinjuju znanja iz oblasti tehnike glasa, dikcije, kulture govora, neverbalne komunikacije, psihologije, komunikologije, retorike i besedništva.
Svetski dan borbe protiv HIV/AIDS-a održava se 1. decembra svake godine. To je prilika da se ljudi širom sveta ujedine u borbi protiv HIV-a, da pokažu podršku ljudima koji žive sa HIV-om i da obeleže uspomenu na one koji su umrli od AIDS-a. Svetski dan borbe protiv AIDS-a važan je jer podseća javnost i državu da HIV nije nestao – i dalje postoji vitalna potreba za prikupljanjem novca, povećanjem svesti, borbom protiv predrasuda i poboljšanjem obrazovanja. Ovaj dan predstavlja zajedničku borbu, ne samo medicinsku već i društvenu, u kojoj svaki segment društva ima ključnu ulogu. Kroz edukaciju, testiranje i inkluzivne politike zajednice širom sveta, kao i u Srbiji rade na razbijanju stigme i diskriminacije povezane sa HIV-om i AIDS-om. Uključivanjem škola, zdravstvenih ustanova i medija ovaj dan postaje način za širenje važnih informacija i jačanje kolektivnog odgovora na globalni izazov AIDS-a.
Zato su učenici I-2 u okviru časova izbornog programa Jezik, mediji i kultura pripremili kratak edukativni materijal koji su pročitali putem školskog razglasa tokom 5. časa. Predmetni nastavnik koji je realizovao ovu aktivnost je Oliver Miljković.
Svoj doprinos obeležavanju ovoga dana su dali i učenici I-3 u okviru nastave biologije koju realizuje nastavnica Nataša Perović Dimitrijević. Napravili su prigodne panoe i učestvovali u razgovoru na temu o svakodnevnim predrasudama o AIDS-u.
Poslednji dan novembra (30.11.) je bio idealan datum da se u biblioteci Gimnazije u Vrnjačkoj Banji sa početkom u 13.15h, realizuje čas završne aktivnosti u okviru projekta "Zdrava ishrana i zdrave navike". Čas su realizovali učenici koji pohađaju izborne programe Metodologija naučnih istraživanja i Primenjene nauke pod mentorstvom svojih predmetnih nastavnica hemije, Biljane Marković Gočanin i Jelene Čolić.
Tok realizacije projekta, kao i brojne individualne i zajedničke aktivnosti oba izborna programa sprovedene od strane učenika, predstavili su učenici III3, Bogdan Topličić i Natalija Maksimović.
U uvodnom delu učenici i gosti predavanja su imali prilike da se upoznaju najpre sa ciljem projekta kao i načinom realizacije. Neke od aktivnosti koje su posebno istaknute u okviru ovog projekta jesu upitnici "Praćenje ishrane" i "Praćenje zdravih navika" gde je jedna grupa đaka iz Primenjenih nauka imala zadatak da na osnovu rezultata upitnika preračuna kalorijski unos namirnica na dnevnom nivou za svakog ispitanika, dok je druga grupa iz Metodologije naučnih istraživanja imala zadatak da putem analize sazna kako se ocenjuje opšte mentalno stanje ispitanika, koliko unose voća, povrća i čaša vode na dnevnom nivou, koliko puta nedeljno treniraju i koliko vremena provode uz digitalne uređaje.
U glavnom delu predavanja prikazani su finalni proizvodi projekta - recepti napravljeni od strane učenika u saradnji sa timom stručnjaka, kao i "Planer zdravih navika" gde je svaka stranica kreirana sa puno ljubavi, pažnje i sa posebnim akcentom na zdrave stilove života i formiranje zdravih navika u mladosti. Takođe nakon poremećaja u ishrani i isticanja značaja piramide ishrane, održano je i predavanje nastavnika kuvarstva zaposlenog u Ugostiteljsko-turističkoj školi sa domom učenika, Miloša Čolića, koji je upoznao učesnike predavanja sa najboljim vidovima termičke obrade namirnica, pravilnim odmrzavanjem i hlađenjem namirnica, kao i drugim važnim pravilima kojih je neophodno pridržavati se pri radu sa životnim namirnicama.
U završnom delu Bogdan i Natalija su učenicima podelili motivacione kartice ali i kreirane qr kodove sa linkom za evaluaciju projekta. Učenici su zajedno sa svojim mentorima za goste pripremili skromno posluženje - domaće slaniše, slatkiše i voćne sokove.
Ideja je prikazana, čas je održan, projekat je završen, ali jedno je sigurno - pametni izbori u ishrani i svakodnevnim navikama čine temelj dugoročnog zdravlja i vitalnosti.
U četvrtak, 30.11.2023. godine predstavnici Gimnazije su pružili podršku kolegama Prve kragujevačke gimnazije i prisustvovali svečanom otvaranju dvanaestog Mejkers laba. Još jedna učionica budućnosti, jedan multidisciplinarni prostor pruža pogonosti učenicima i nastavnicima da zajedno istražuju, stvaraju i povezuju se sa lokalnom i širom zajednicom.
U saradnji Gimnazije i Fakulteta za hotelijerstvo i turizam u Vrnjačkoj Banji, studenti – volonteri su doneli kutije za sakupljanje čepova da se i gimnazijalci pridruže volonterskom projektu „Čepom do promena“. Ovaj projekat je volonterski projekat studenata odobren u okviru programa Ministarstva turizma i omladine „Mladi su zakon“ koji sprovode Mladi istraživači Srbije u saradnji sa četiri partnerske organizacije. Sakupljeni čepovi će se reciklirati, a novac dobijen njihovom prodajom iskoristiće se za nabavku ortopedskih pomagala potrebnih osobama sa invaliditetom. Učenici su dobili uputstvo da su prihvatljivi čepovi koji nisu savitljivi kao na primer: se čepovi sa flaša vode, gaziranih napitaka, jogurta, mleka itd.; čepovi sa šampona, kupki, krema, balzama i drugih proizvoda za negu; poklopci sa prehrambenih proizvoda poput kečapa, majoneza, soseva; čepovi sa proizvoda kućne hemije; poklopci flomastera i markera; kutijice za sočiva i slično. Kutije su postavljene u hodnicima i holovima škole. Ovo je još jedna ekološka akcija u koju se uključuju učenici i nastavnici Gimnazije u Vrnjačkoj Banji.
Početkom novembra održane su kvalifikacije za međunarodno takmičenje iz informatičke i računarske pismenosti "Dabar". Kvalifikacije se održavaju online i svi učenici naše škole su na časovima Računarstva i informatike imali priliku da učestvuju i rade zadatke. Samo u Srbiji ima preko 50.000 takmičara (https://www.bebras.org/countries.html). Iz naše škole, u kategoriji TeraDabar, za republički nivo takmičenja kvalifikovao se Miloš Stanojević, učenik IV-3, koji je imao maksimalan broj bodova. Republički nivo takmičenja biće održan u Kruševcu, 16.12.2023. godine. Mentori takmičara su nastavnici Računarstva i informatike Marina Čeperković i Srđan Kušaković.