Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije i Ambasada Republike Francuske u Srbiji uspostavili su od 2010. godine program koji omogućava školskim ustanovama u Srbiji da organizuju za svoje učenike polaganja DELF-a, međunarodno priznatog ispita nivoa znanja francuskog jezika koji sprovodi Ministarstvo prosvete, visokog obrazovanja i naučnog istraživanja u Francuskoj. Ovaj ispit vrednuje znanje francuskog jezika za nivoe A1, A2, B1 i B2.
Ovaj ispit daje mogućnost adolescentima, učenicima državnih škola, dobijanje zvanične potvrde nivoa znanja francuskog jezika od A1 do B2, priznate u celoj Evropi. Diplome DELF usklađene su sa nivoima zajedničkog evropskog okvira za žive jezike Saveta Evrope. Svaka diploma vrednuje 4 jezičke sposobnosti: usmeno i pismeno razumevanje kao i usmeno i pismeno izražavanje.
U našoj školi se, možemo slobodno reći, tradicionalno polaže ovaj ispit za čiju organizaciju i realizaciju su zaduženi nastavnici francuskog jezika: Slađana Opačić i Oliver Miljković.
Ukupno 12 učenika naše škole se pripremalo za ispit, jedan učenik se nije pojavio na polaganju koje je realizovano 14. decembra u prostorijama naše škole.
Rezultati su stigli nakon 2 meseca, 14. februara i pokazali zavidni nivo znanja i pripremljenosti učenika naše škole jer je od ukupno 11 učenika koji su pristupili polaganju, njih 10 dobilo Delf sertifikat (uspešno su položili ispit za A1, A2 i B1) koji će im uskoro zvanično i biti uručen.
Galicizmi su reči preuzete iz francuskog i prilagođene drugom jeziku. U srpskom jeziku galicizmi spadaju u tuđice — reči stranog porekla. Posebno su karakteristični za jezike naroda koji su bili pod uticajem francuske kulture.
Mnogi srpski pisci, kao što su Đura Jakšić, Milovan Glišić i Laza Kostić, pisali su na francuskom jeziku ili su bili pod uticajem francuske književnosti.
Devetnaesti vek i početak 20. bili su ključni periodi tokom kojih je došlo do povećanog upliva takozvanih galicizama u srpski jezik, pre svega zahvaljujući tome što je veliki broj naših omladinaca i omladinki išao na studije u Pariz i druge gradove u toj zemlji.
Često pričamo u žargonu (Jargon) i svi imamo omiljeni filmski žanr (Genre). Obožavamo da idemo na žurke (Jour), a neki među nama čitaju i žurnale (Journal). Visoko cenimo one među nama koji su kuražni (courage). Žalimo što više ne postoje kavaljeri (cavaliel), dok letimo avionom zanima nas šta se dešava u pilotskoj kabini (cabine) i mislimo da nas u kockarnici krupije (croupier) vara. Svi političari žele da imaju legitimitet (légitimité), neki među nama vole da piju likere (liquer), oglas za masažu (massage) uvek čitamo misleći da se radi o skrivenoj prostituciji, a mrzimo kada na vestima čujemo da se dogodio masakr (massacre). Svakog proleća razmišljamo o tome da je vreme da se hobluje (e, to je nemačka reč!) parket (parquet). Kada devojka stavi ruž (rouge) muškarci gube glavu i hoće da joj pevaju šansone (Chanson), a sve se nadamo da nije u pitanju neka šmizla (Chemisette).
Upotrebljavamo galicizme u velikom broju, a da toga i nismo svesni, te je to bio razlog što su se učenici II i III razreda upustili u mini istraživanje o upotrebi i poreklu reči koje datiraju iz francuskog jezika.
Istraživanje i gotov produkt/rad su urađeni u okviru Obogaćenog jednosmenskog rada (korelacija francuskog i srpskog jezika), modul srpsko-francuski kutak, a nastavnici koji su organizovali i realizovali ovakav vid proučavanja i upotrebe reči su: Slađana Opačić, Oliver Miljković i Danijela Brđović.
Celokupan rad možete prelistati, pogledati OVDE.
Nakon prošlogodišnjeg uspešno sprovedenog Mejkers izazova, TikTok kreatori, ove godine je realizovan novi TikTok izazov za mejkerse jer se i broj Mejkers labova unutar grupe za obrazovanje povećao, tj. duplirao. Osamdesetak učenika i 20 nastavnika iz cele zemlje, odabrano je na osnovu klipova koji su urađeni na TikToku i oni su postali ovogodišnji finalisti u izazovu Mejkers TikTok kreatori.
U cilju bolje saradnje i umrežavanja TikTok mejkers zajednice realizovan je jedinstveni masterclass u subotu, 8. februara 2025. godine u kompaniji Nordeus, gde su predavači u šestočasovnoj j komunikaciji sa učenicima, demistifikovali sve tajne TikTok kanala, ali i razotkrili "male tajne velikih zanata" u oblasti retorike, psihologije, medija i komunikacije. Tom prilikom je oformljena viber zajednica mejkers TikTok kreatora, koju sačinjavaju predavači i finalisti izazova učenici i nastavnici, a ovaj način saradnje i kominikacije će im biti od pomoći unaredna 3 meseca jer ih iščekuju novi izazovi - 6 izazova (otprilike 2 izazova mesečno) edukativnog ili zabavnog sadržaja.
Među odabranim timovima koji su ušli u finale (koji su odabrani) našao se i tročlani tim naše škole koje čine učenice III-2: Jana Ignjatović, Teodora Atanasković i Elena Stojanović , kao i nastavnica zadužena za organizaciju i realizaciju ove aktivnosti/izazova Danijela Brđović. Kao predstavnice škole, osvojile su bežični mikrofon koji je uručen svakoj školi koja je finalista (prošle godine su donirani novi pametni telefoni i data kartice), zahvaljujući podršci i donaciji kompanije A1 Srbija, a koje će koristiti za kreiranje sadržaja za Mejkers TikTok (1 mikrofon po školi). Sadržaji koje budu kreirali će im pomoći u edukaciji uz svesrdnu podršku vrhunskih stručnjaka u oblasti komunikacije, društvenih mreža, naučne komunikacije i bezbednosti na internetu. TikTok zajednica, odnosno kanal će imati tokom tromesečnog perioda zanimljive goste koji će pomoći da ova zajednica što bolje i brže raste, pa će se tu naći pomoćnici/predavači poput naučnika, naučnih komunikatora, influensera, nastavnika, partnera itd.
U istoriji Srba bilo je velikih i zaslužnih ljudi. Bilo ih je čiji značaj daleko prevazilazi državne i nacionalne okvire Srbije, ali niko se ne može meriti sa istorijskim dometima Svetog Save, ni po plodovima na polju duhovnosti, ni po rezulatitima na nivou državnosti ili prosvete. Nema ličnosti naše prošlosti koja se nalazi dublje u srcima Srba.
Sveti Sava utemeljitelj je autokefalne, samostalne, srpske arhiepiskopije, i pravi tvorac kulta svetorodne dinastije Nemanjić, što je donelo nesagledive dobrobiti njegovom narodu i zemlji, za sve potonje generacije.
Ove godine obeležava se 850-ta godišnjica rođenja Svetog Save. Tim povodom su učenici II i III razreda u okviru Obogaćenog jednosmenskog rada uz pomoć nastavnice koja je zadužena za realizaciju ovog modula (nastavnica srpskog jezika i knjiženosti Danijela Brđović) napravili prigodnu brošuru koja se sastoji od neobičnih činjenica vezanih za život i rad Svetoga Save, kao i za njegovo upokojenje. Sve to prate legende, verovanja i priče, ali i najpoznatije pesme srpskih književnika o Svetome Savi.
Brošuru možete pogledati OVDE.
U okviru takmičenja literarnih sekcija Srbije, nagrada “Prof. dr Slobodan Ž. Marković” u kategoriji srednjih škola, III nagradu je osvojila literarna sekcija Gimnazije u Vrnjačkoj Banji. U okviru takmičenja lingvističkih sekcija srednjih škola, III nagradu je osvojila lingvistička sekcija Gimnazije u Vrnjačkoj Banji. Predmetna nastavnica koja je realizovala aktivnosti za obe sekcije je nastavnica srpskog jezika i književnosti Danijela Brđović.
Takmičenje tradicionalno oraganizuje Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, a nagrade će biti uručene na 66. Republičkom zimskom seminaru za nastavnike srpskog jezika i književnosti koji se realizuje 25-26. januara tekuće godine na Filološkom fakultetu u Beogradu.
Nastava u drugom polugodištu školske 2024/2025. godine počinje 20. januara prema utvrđenom Kalendaru vaspitno-obrazovnog rada za srednje škole.
Nakon uspeha prvog konkursa za Mejkers TikTok kreatore, u novembru mesecu ove školske godine otvorena je nova prilika za sve kreativne srednjoškolce koji žele da istražuju, uče i stvaraju kroz svoju omiljenu društvenu mrežu! Ove školske godine konkurs zapravo prerasta u edukativni program. Ceo program se realizuje i zajedno se promoviše značaj znanja, obrazovanja, kreativnog stvaranja i pametne upotrebe interneta i tehnologije uz podršku kompanije A1 Srbija koja će svim pobedničkim školama dodeliti potrebnu opremu i neograničeni internet kako bi mogli neometano da stvaraju!
Učenici naše škole su se kao i prošle godine odazvali ovom izazovu i tim koji čine tri učenice III razreda je odabran je Mejkers TikTok kreatore. Članice tima su učenice III-2: Teodora Atanasković, Jana Ignjatović i Elena Stojanović. Pomoć u realizaciji TikTok sadržaja im je pružila mentorka Danijela Brđović.
Odabrani timovi iz cele zemlje su postali Mejkers TikTok kreatori i uz to dobijaju: mogućnost korišćenja novih pametnih telefona i data kartica; edukaciju i podršku vrhunskih stručnjaka u oblasti komunikacije, društvenih mreža, naučne komunikacije i bezbednosti na internetu.
Ovaj jedinstveni masterclass biće organizovan u februaru 2025. godine u kompaniji Nordeus. Pored toga, biće obezbeđena kontinuirana podrška svim timovima u trajanju od tri meseca od strane stručnjaka iz kreativne agencije Žiška, a organizovaćemo i online konsultacije za sva pitanja, dileme, feedback ali i usavršavanje.
U četvrtak, 26. decembra, održan je online uvodni sastanak finalista u okviru STE(A)M izazova. Gimnazija eko tim (GET) se predstavio u okviru projekta “Izgradnja ključnih računarskih kompetencija - ka radnoj snazi budućnosti”, koji sprovodi Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije, u sklopu STE(A)M izazova.
Projekat se bavi nedostatkom uređenih staza za pešake i bicikliste u našem mestu, odnosi se na korišćenje prirodnih resursa, potpomaže boljoj i interesantnijoj turističkoj ponudi, poboljšava kvalitet života, a namenjen je građanima, turistima, celokupnoj lokalnoj zajednici. Treba napomenuti da je ovo inovativno rešenje, brzo i lako nam daje mogućnost uživanja u prirodi i otvara novi pogled na samo mesto, zahvaljujući kretanjem pešačkim i biciklističkim stazama uz pomoć googl mapa, aplikacija, kodova, MPC tagova.
Nobelova nagrada za književnost dodeljuje se piscu iz bilo koje zemlje koji je, prema rečima iz testamenta Alfreda Nobela, stvorio „na polju književnosti najbolje delo idealističkih tendencija.“
Dobitnica ovogodišnje Nobelove nagrade za književnost je Han Kang, saopštla je Švedska kraljevska akademija početkom oktobra 2024. Nagrada za književnost jedna je od pet nagrada utemeljenih oporukom Alfreda Nobela iz 1895, dodeljuje se od 1901. i važi za jednu od najvažnijih i najprestižnijih nagrada za književno stvaralaštvo. Laureat primi zlatnu medalju, Nobelovu diplomu i novčanu nagradu koja od prošle godine iznosi 11.000.000 švedskih kruna.
Ovogodišnja dobitnica Nobelove nagrade za književnost Han Kang, južnokorejska književnica koja po široj javnosti nije bila među glavnim favoritima do sada je već osvojila Međunarodnu nagradu Buker 2016. godine, za roman „Vegetarijanka“.
Alfred Nobel je imao široka kulturna interesovanja. Za književnost se zainteresovao još u ranoj mladosti. Njegovu biblioteku činio je bogat i širok izbor literature na različitim jezicima. Poslednjih godina svog života okušao se kao pisac i počeo da piše beletristiku. Književnost je bila četvrta Nobelova nagrada koja se spominje u njegovom testamentu. Nobelova nagrada za književnost dodeljuje se prema poslednjoj volji Alfreda Nobela, koju je napisao u svom testamentu, 27. novembra 1895. u Parizu. U testamentu je takođe za dodelu ove nagrade zadužio Švedsku akademiju.
U skladu sa istaknutim, a u sklopu Obogaćenog jednosmenskog rada, učenici II i III razreda su u oktobru i novembru mesecu pristupili prikupljanju podataka o dobitnicima Nobelove nagrade za književnost, a potom su uz pomoć nastavnice zadužene za realizaciju ovog oblika rada, Danijele Brđović, sastavili prigodan priručnik o dobitnicima Nobelove nagrade za književnost u rasponu od 1901.godine do 2024.godine (slikovito, praktično i pojašnjeno izdanje o svim dobitnicima na jednom mestu).
Gotov rad/priručnik možete pogledati OVDE.
Nakon realizovanog drugog kruga evaluacija projekata u okviru STE(A)M izazova 2024, komisija je odabrala sledećih 10 timova koji će biti dalje podržani kroz projekat i imati priliku da razviju svoje projektne ideje u prototipe i finalna rešenja:
1. PETorca, Prva Tehnička škola, Kragujevac
2. RePET 3D, Tehnička škola Pirot, Pirot
3. Trashformers, Palanačka gimnazija, Smederevska Palanka
4. FloraVision, Gimnazija u Lazarevcu, Lazarevac
5. Gimnazija eko tim (GET), Gimnazija Vrnjačka Banja, Vrnjačka Banja
6. SMARTANCI, Tehnička škola "Rade Metalac", Leskovac
7. FoodPrint, Osma beogradska gimnazija i Francuska škola u Beogradu, Beograd
8. MahMah, Prva Tehnička škola, Kragujevac
9. Eco Papirus, Elektrotehnička škola "Mija Stanimirović", Niš
10. BabBob, Srednja škola Vuk Karadžić sa domom ucenika, Babušnica.
Podsećanja radi, STE(A)M izazov je raspisan 21.10.2024. sa ciljem da podrži i nagradi najbolje ideje srednjoškolaca iz Srbije za rešavanje lokalnih problema uz primenu STE(A)M disciplina, digitalnih tehnologija i podataka.
Odabrani projekti pokrivaju sledeće teme: reciklaža/upravljanje otpadom, očuvanje biodiverziteta, karbonski otisak, urbanizam i dr. Počev od januara 2025. timovi koji su odabrani će imati 8 nedelja na raspolaganju da razvijaju svoje projekte, dok će u martu 2025. biti proglašena tri pobednička tima.
Da naglasimo da su predstavnici naše škole, prvenstveno učenici III razreda, u okviru Eko tima: Miljana Lazarević, Miljana Žerađanin, Miljana Ćilerdžić, Nikola Jevtić i Filip Đošović; te da su u organizaciji, realizaciji i sprovođenju ovog projekta učestvovale nastavnice prirodne grupe predmeta: nastavnica hemije Biljana Marković Gočanin, nastavnice biologije Gorica Končar i Nataša Perović Dimitrijević, nastavnica fizike Jasmina Biserčić i nastavnica geografije Biljana Rsovac. Deo nastavničkog tima, nastavnik zadužen za informatički deo projekta je Filip Cvetanović.