Nakon uspeha prvog konkursa za Mejkers TikTok kreatore, u novembru mesecu ove školske godine otvorena je nova prilika za sve kreativne srednjoškolce koji žele da istražuju, uče i stvaraju kroz svoju omiljenu društvenu mrežu! Ove školske godine konkurs zapravo prerasta u edukativni program. Ceo program se realizuje i zajedno se promoviše značaj znanja, obrazovanja, kreativnog stvaranja i pametne upotrebe interneta i tehnologije uz podršku kompanije A1 Srbija koja će svim pobedničkim školama dodeliti potrebnu opremu i neograničeni internet kako bi mogli neometano da stvaraju!
Učenici naše škole su se kao i prošle godine odazvali ovom izazovu i tim koji čine tri učenice III razreda je odabran je Mejkers TikTok kreatore. Članice tima su učenice III-2: Teodora Atanasković, Jana Ignjatović i Elena Stojanović. Pomoć u realizaciji TikTok sadržaja im je pružila mentorka Danijela Brđović.
Odabrani timovi iz cele zemlje su postali Mejkers TikTok kreatori i uz to dobijaju: mogućnost korišćenja novih pametnih telefona i data kartica; edukaciju i podršku vrhunskih stručnjaka u oblasti komunikacije, društvenih mreža, naučne komunikacije i bezbednosti na internetu.
Ovaj jedinstveni masterclass biće organizovan u februaru 2025. godine u kompaniji Nordeus. Pored toga, biće obezbeđena kontinuirana podrška svim timovima u trajanju od tri meseca od strane stručnjaka iz kreativne agencije Žiška, a organizovaćemo i online konsultacije za sva pitanja, dileme, feedback ali i usavršavanje.
U četvrtak, 26. decembra, održan je online uvodni sastanak finalista u okviru STE(A)M izazova. Gimnazija eko tim (GET) se predstavio u okviru projekta “Izgradnja ključnih računarskih kompetencija - ka radnoj snazi budućnosti”, koji sprovodi Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije, u sklopu STE(A)M izazova.
Projekat se bavi nedostatkom uređenih staza za pešake i bicikliste u našem mestu, odnosi se na korišćenje prirodnih resursa, potpomaže boljoj i interesantnijoj turističkoj ponudi, poboljšava kvalitet života, a namenjen je građanima, turistima, celokupnoj lokalnoj zajednici. Treba napomenuti da je ovo inovativno rešenje, brzo i lako nam daje mogućnost uživanja u prirodi i otvara novi pogled na samo mesto, zahvaljujući kretanjem pešačkim i biciklističkim stazama uz pomoć googl mapa, aplikacija, kodova, MPC tagova.
Nobelova nagrada za književnost dodeljuje se piscu iz bilo koje zemlje koji je, prema rečima iz testamenta Alfreda Nobela, stvorio „na polju književnosti najbolje delo idealističkih tendencija.“
Dobitnica ovogodišnje Nobelove nagrade za književnost je Han Kang, saopštla je Švedska kraljevska akademija početkom oktobra 2024. Nagrada za književnost jedna je od pet nagrada utemeljenih oporukom Alfreda Nobela iz 1895, dodeljuje se od 1901. i važi za jednu od najvažnijih i najprestižnijih nagrada za književno stvaralaštvo. Laureat primi zlatnu medalju, Nobelovu diplomu i novčanu nagradu koja od prošle godine iznosi 11.000.000 švedskih kruna.
Ovogodišnja dobitnica Nobelove nagrade za književnost Han Kang, južnokorejska književnica koja po široj javnosti nije bila među glavnim favoritima do sada je već osvojila Međunarodnu nagradu Buker 2016. godine, za roman „Vegetarijanka“.
Alfred Nobel je imao široka kulturna interesovanja. Za književnost se zainteresovao još u ranoj mladosti. Njegovu biblioteku činio je bogat i širok izbor literature na različitim jezicima. Poslednjih godina svog života okušao se kao pisac i počeo da piše beletristiku. Književnost je bila četvrta Nobelova nagrada koja se spominje u njegovom testamentu. Nobelova nagrada za književnost dodeljuje se prema poslednjoj volji Alfreda Nobela, koju je napisao u svom testamentu, 27. novembra 1895. u Parizu. U testamentu je takođe za dodelu ove nagrade zadužio Švedsku akademiju.
U skladu sa istaknutim, a u sklopu Obogaćenog jednosmenskog rada, učenici II i III razreda su u oktobru i novembru mesecu pristupili prikupljanju podataka o dobitnicima Nobelove nagrade za književnost, a potom su uz pomoć nastavnice zadužene za realizaciju ovog oblika rada, Danijele Brđović, sastavili prigodan priručnik o dobitnicima Nobelove nagrade za književnost u rasponu od 1901.godine do 2024.godine (slikovito, praktično i pojašnjeno izdanje o svim dobitnicima na jednom mestu).
Gotov rad/priručnik možete pogledati OVDE.
Nakon realizovanog drugog kruga evaluacija projekata u okviru STE(A)M izazova 2024, komisija je odabrala sledećih 10 timova koji će biti dalje podržani kroz projekat i imati priliku da razviju svoje projektne ideje u prototipe i finalna rešenja:
1. PETorca, Prva Tehnička škola, Kragujevac
2. RePET 3D, Tehnička škola Pirot, Pirot
3. Trashformers, Palanačka gimnazija, Smederevska Palanka
4. FloraVision, Gimnazija u Lazarevcu, Lazarevac
5. Gimnazija eko tim (GET), Gimnazija Vrnjačka Banja, Vrnjačka Banja
6. SMARTANCI, Tehnička škola "Rade Metalac", Leskovac
7. FoodPrint, Osma beogradska gimnazija i Francuska škola u Beogradu, Beograd
8. MahMah, Prva Tehnička škola, Kragujevac
9. Eco Papirus, Elektrotehnička škola "Mija Stanimirović", Niš
10. BabBob, Srednja škola Vuk Karadžić sa domom ucenika, Babušnica.
Podsećanja radi, STE(A)M izazov je raspisan 21.10.2024. sa ciljem da podrži i nagradi najbolje ideje srednjoškolaca iz Srbije za rešavanje lokalnih problema uz primenu STE(A)M disciplina, digitalnih tehnologija i podataka.
Odabrani projekti pokrivaju sledeće teme: reciklaža/upravljanje otpadom, očuvanje biodiverziteta, karbonski otisak, urbanizam i dr. Počev od januara 2025. timovi koji su odabrani će imati 8 nedelja na raspolaganju da razvijaju svoje projekte, dok će u martu 2025. biti proglašena tri pobednička tima.
Da naglasimo da su predstavnici naše škole, prvenstveno učenici III razreda, u okviru Eko tima: Miljana Lazarević, Miljana Žerađanin, Miljana Ćilerdžić, Nikola Jevtić i Filip Đošović; te da su u organizaciji, realizaciji i sprovođenju ovog projekta učestvovale nastavnice prirodne grupe predmeta: nastavnica hemije Biljana Marković Gočanin, nastavnice biologije Gorica Končar i Nataša Perović Dimitrijević, nastavnica fizike Jasmina Biserčić i nastavnica geografije Biljana Rsovac. Deo nastavničkog tima, nastavnik zadužen za informatički deo projekta je Filip Cvetanović.
Eko tim naše škole u okviru projekta “Izgradnja ključnih računarskih kompetencija - ka radnoj snazi budućnosti”, koji sprovodi Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije, u sklopu STE(A)M izazova predstavio je svoj projekat u drugoj fazi takmičenja putem online prezentacije u sredu 11. decembra u Mejkers labu. Članovi Eko tima tima su učenici III-1 i III-3: Miljana Lazarević, Miljana Žerađanin, Miljana Ćilerdžić, Nikola Jevtić i Filip Đošović. Nastavnice koje učestvuju u organizaciji, realizaciji i sprovođenju ovog projekta su nastavnice prirodne grupe predmeta: nastavnica hemije Biljana Marković Gočanin, nastavnice biologije Gorica Končar i Nataša Perović Dimitrijević, nastavnica fizike Jasmina Biserčić i nastavnica geografije Biljana Rsovac.
Nakon završenog prvog kruga evaluacija pristiglih prijava u okviru STE(A)M izazova, a u skladu sa Pravilnikom koji bliže opisuje postupak evaluacije, kriterijume i vremenski okvir, komisija je odabrala 14 timova koji će imati priliku da predstave svoje projekte u vidu online prezentacija:
1. SMARTANCI, Tehnička škola "Rade Metalac", Leskovac
2. Gimnazija eko tim (GET), Gimnazija Vrnjačka Banja, Vrnjačka Banja
3. Eco Papirus, Elektrotehnička škola "Mija Stanimirović", Niš
4. EcoTrash, Gimnazija Mladenovac, Mladenovac
5. SafeStep, Elektrotehnička škola "Nikola Tesla", Beograd
6. Trashformers, Palanačka gimnazija, Smederevska Palanka
7. Smart Swing, Gimnazija "Svetozar Marković", Niš
8. FloraVision, Gimnazija u Lazarevcu, Lazarevac
9. RePET 3D, Tehnička škola Pirot, Pirot
10. EcoFocus, Gimnazija "Sveti Sava", Požega
11. MahMah, Prva Tehnička škola, Kragujevac
12. PETorca, Prva Tehnička škola, Kragujevac
13. Srednja škola "Vuk Karadžić" sa domom učenika, Babušnica
14. FoodPrint, Osma beogradska gimnazija i Francuska škola u Beogradu, Beograd.
Nakon uspešno realizovanog prošlogodišnjeg STE(A)M izazova i ove godine pred srednjoškolscima je izazov čiji je cilj da podrži i nagradi najbolje ideje srednjoškolaca iz Srbije za rešavanje lokalnih problema uz primenu STE(A)M disciplina, digitalnih tehnologija i podataka. Veruje se da uz digitalne tehnologije (kao što su veštačka inteligencija, internet stvari (Internet of Things), blokčejn, robotika i druge), primenjene kroz STE(A)M discipline, može da se identifikuju i ponude različita inovativna rešenja. Izazov se realizuje u okviru projekta "Izgradnja ključnih računarskih kompetecija - ka radnoj snazi budućnosti", koji sprovodi Program ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije.
Izazov je da se u lokalnoj sredini – školi, komšiluku, opštini ili gradu, prepozna neki lokalni problem i osmisli na koji način bi učenici mogli da ga reše zajedno sa svojim drugarima i drugaricama, tražeći odgovore u digitalnim tehnologijama i STE(A)M disciplinama. Izazov će biti sproveden u okviru četiri takmičarska kruga.
Učenici i nastavnici naše škole na ovom takmičenju učestvuju već drugu godinu, koliko i samo takmičenje traje. Ovogodišnji učesnici tima su učenici III-1 i III-3: Miljana Lazarević, Miljana Žerađanin, Miljana Ćilerdžić, Nikola Jevtić i Filip Đošović. Nastavnice koje učestvuju u organizaciji, realizaciji i sprovođenju ovog projekta su nastavnice prirodne grupe predmeta: nastavnica hemije Biljana Marković Gočanin, nastavnice biologije Gorica Končar i Nataša Perović Dimitrijević, nastavnica fizike Jasmina Biserčić i nastavnica geografije Biljana Rsovac. Projekat se bavi nedostatkom uređenih staza za pešake i bicikliste u našem mestu, odnosi se na korišćenje prirodnih resursa, potpomaže boljoj i interesantnijoj turističkoj ponudi, poboljšava kvalitet života, a namenjen je građanima, turistima, celokupnoj lokalnoj zajednici. Treba napomenuti da je ovo inovativno rešenje, brzo i lako nam daje mogućnost uživanja u prirodi i otvara novi pogled na samo mesto, zahvaljujući kretanjem pešačkim i biciklističkim stazama uz pomoć googl mapa, aplikacija, kodova, MPC tagova.
Da li provodite sate besumučno listajući sadržaj na Instagramu i TikToku? Ako je tako, možda patite od truljenja mozga (brain rot), što je reč, odnosno, izraz godine po izboru Oksfordskog rečnika. To je izraz koji predstavlja zabrinutost u vezi za uticajem prekomerne upotrebe nekvalitetnog onlajn sadržaja, naročito na društvenim mrežama. Učestalost upotrebe reči porasla je za 230 odsto od 2023. do 2024. godine.
Truljenje mozga je nadmašilo pet drugih reči koje su ušle u uži izbor, kao što su umerenost/skromnost, romantika i dinamičko određivanje cena.
Truljenje mozga definiše se kao propadanje mentalnog ili intelektualnog stanja ljudi, posebno zbog prekomerne upotrebe trivijalnog ili nezahtevnog sadržaja. Prvo korišćenje izraza truljenje mozga potiče mnogo pre nastanka interneta - zapisano je 1854. godine u knjizi Volden (Walden) Henrija Dejvida Toroa. On kritikuje tendenciju društva da potcenjuje složene ideje i da je to deo opšteg pada mentalnog i intelektualnog napora. Reč je prvobitno stekla popularnost na društvenim mrežama među generacijom Z i Alfa, ali sada se koristi kako bi opisala nekvalitetan i bezvredan sadržaj na društvenim mrežama.
Pobednička reč prošle godine 'riz' bila je zanimljiv primer kao se jezik sve više formira, oblikuje i deli unutar zajednica.
U želji da odgonetnu da li mladi znaju pojam izabrane reči godine, reporteri RTV Vrnjačka Banja su napravili prilog u kome su pitali učenike naše škole o značenju reči brain rot , kao i koja je njihova reč godine, te poslušajte šta oni imaju na to da kažu:
U svečanoj sali Gimnazije u četvrtak, 5. decembra, maturantima naše škole su se predstavili predstavnici Agronomskog fakulteta u Čačku.
U sredu, 4. decembra, u toku petog i šestog časa učenici II1 i II2 prošli su prvu radionicu projekta Finansijska pismenost. U Mejkers-labu učenici su naučili šta je to kućni budžet, ali su se bavili i planiranjem kućnog budžeta jedne porodice. Upoznali su se i sa osnovnim pojmovima vezanim za račune u banci, novac, štednju, potrošnju... Predviđeno je da učenici prođu još dve radionice, nakon čega će primiti sertifikate.